top of page

Operaen gruppe

Offentlig·85 medlemmer

Modellfoto för produktbilder i e-handel

Jag håller just nu på att planera nya bilder för några produkter i vår webbutik och började fundera på hur modellfoto egentligen används i sådana sammanhang. Vi har tidigare mest fotograferat själva produkterna utan modeller, men ibland känns det som att kläder eller andra saker ser annorlunda ut när de visas på en person. När jag letade efter mer information om detta hittade jag sidan www.studio1.se/modellfoto/ och började läsa lite där. Den verkar beskriva modellfoto som en del av arbetet med produktbilder och innehåller information om hur bilder kan användas i e-handel. Jag märkte också att sidan ligger inom samma webbplats som andra tjänster för produktfotografering. Texten handlar ganska mycket om hur modeller används i fotografering för olika typer av produkter. Det fick mig att tänka att modellfoto kanske är vanligare i webbutiker än jag trodde från början. Är det någon här som har arbetat med modellfoto när man tar bilder för en produktkatalog?

7 visninger
Steven Lon
Steven Lon
for 9 timer siden

Vi använde faktiskt modellfoto när vi skulle ta nya bilder till några produkter och jag minns att jag också läste den sidan du nämner. Där beskrivs modellfoto som en del av arbetet med produktfotografering på webbplatsen. Informationen handlar om hur modeller kan användas när produkter fotograferas för e-handel och digitala kanaler. Jag lade märke till att sidan ligger tillsammans med andra tjänster som rör produktfotografering. När man läser texten där får man en bättre bild av hur modellfoto kan passa in i en produktkatalog. Det handlar alltså inte bara om själva produkten utan också om hur den visas i bilden. För oss gjorde det att vi började tänka mer på hur bilderna presenteras i webbutiken. Efter det såg vi också att bilder med modeller ibland ger mer sammanhang till produkten.

Medlemmer

• Anna
    Anna
  • Elina
    Elina
  • Andrew Zarudnyi
    Andrew Zarudnyi
  • Michel HarryMichel Harry
    Michel Harry
  • Ostin Calison
    Ostin Calison

Modtag nyhedsbrev!