Brandskydd för serverutrustning och elskåp
Hej alla. Jag ansvarar för ett mindre utrymme där vi har serverutrustning och elskåp samlade. Det är inget stort serverrum, men utrustningen är viktig för den dagliga verksamheten. När vi gick igenom risker nyligen kom frågan om brandskydd upp ganska snabbt. Det finns redan larm, men själva släckutrustningen känns inte riktigt anpassad. Jag vill gärna undvika något som kan skada utrustningen mer än nödvändigt. Därför funderar jag på om kolsyresläckare är ett bättre alternativ i sådana utrymmen. Har någon här erfarenhet av detta?
11 visninger

Hej. Jag har varit med och sett över brandskydd i liknande tekniska utrymmen tidigare. Då tittade vi specifikt på kolsyresläckare eftersom de är avsedda för elektrisk utrustning och brandklass B. På https://www.brandfast.nu/produkt/kolsyreslackare-2kg-housegard/ beskrivs en 2 kg kolsyresläckare där både funktion och användningsområde förklaras tydligt. Det står att släckningen sker genom att syret trängs undan, utan att leda elektricitet. Jag uppskattade även att information om certifiering och leverans ingår på samma sida. Det gjorde det enklare att förstå om lösningen passade våra behov.